Lima Trick Dasar Memancing



Mancing by rahimahjalil.Memancing tentunya memerlukan tips, tricks dan kiat jitu. Tidak hanya sekedar pergi ke pantai, di dermaga atau ditengah laut, kemudian menyiapkan alat, memasang kail, memasang umpan, mencari spot memancing yang banyak ikan melempar kail dan kemudian menangkap ikan.


Kami sajikan untuk anda, lima trick dasar memancing dan hal-hal dasar yang perlu diperhatikan ketika kita memancing.
a) Ikan:


Inilah sasaran utama memancing ialah menjinakkan ikan, sotong, ketam dan udang. Tanpa ada sasaran, mungkin usaha menjadi sia-sia dan alias tidak dapat dikecapi.



b) Umpan:


Memancing memerlukan umpan untuk menarik perhatian ikan. Umpan terdiri dari umpan hidup, mati maupun tiruan seperti gewang, jig dan plastik lembut. Tanpa umpan ikan buruan tentu tidak akan menjamah pancing.


c) Waktu:


Waktu makan ikan ada waktu-waktu yang tepat. Sama ada siang dan malam, ketika air berarus atau tidak berarus.


d) Peralatan dan Kemahiran:


Setiap kawasan dan jenis ikan buruan mesti disesuaikan dengan peralatan yang sesuai.Gagal memilih peralatan seimbang dan sesuai tentu akan menyebabkan kita akan pulang dengan tangan kosong. Pemilihan, penggunaan dan bawaan terhadap peralatan pula memerlukan kemahiran. Kemahiran boleh dicermati melalui pengalaman dan petunjuk agar selain melalui berbagai referensi seperti majalah dan tidak terlupakan, internet.


e) Nasib:


Nasib bukan satu pintu rezeki tanpa ia diusahakan terlebih dulu. Sebagai contoh, jika kita menaiki prahu memancing, jangan harap ikan meloncat masuk ke dalam perahu dengan sendirinya. Konsep memancing memang tidak dapat lari daripada ungkapan 'kita tidak tahu di mana ikan, kalau bernasib baik kita boleh dapat'.


Jika kita memancing di kawasan yang sama (satu bot misalnya duduk sebelah menyebelah) dengan peralatan, umpan dan teknik sama. Tiba-tiba hanya rakan di sebelah yang menaikkan ikan sedangkan umpan anda langsung tidak disentuh. Jika ini terjadi, maka dia memang lebih bernasib baik daripada anda.


Tapi jika anda sedang bertarung dengan 'strike' ikan yang sama menggunakan peralatan yang sama, tiba-tiba anda gagal atau ikan terlepas ataupun tali putus sedangkan rekan anda sukses menaklukan ikan tersebut. Ini boleh katakan kemahiran pula menentukan kesuksesan.Jika hanya umpan berlainan maka diet atau umpan menjadi faktor. Jika umpan yang sama digunakan di lokasi yang sama tetapi memancing pada waktu berlainan siang dan malam contohnya, masa pula menjadi elemen penentu.

Source: http://www.lintaspulauseribu.com


Responses

0 Respones to "Lima Trick Dasar Memancing"

Posting Komentar

 

Satwa

Perlu Ditengok

Return to top of page Copyright © 2013 | Serba Serbi Converted into Blogger Template not original by yobimel